ang vargattacken i kolmården

Det har vart så himla mycket skriverier om denna "vargattack i kolmården" och jag har läst varenda artikel om det.
Och jag blir så TRÖTT på allt jävla skitsnack runt omkring det
Nu ska ju alla som har vart och hälsat på vargarna blivit "attackerade" och käkade på.

Det är fruktansvärt det som har hänt, men när man jobbar med vilda djur så är det en risk man får ta varje dag. Vare sig man jobbar med delfiner, elefanter eller vargar så finns det en risk varje gång man hanterar dom, och det är något djurskötarna ska ha i åtanke. Lite långt borta ibland, särskilt om man har flaskmatat och fött upp djuret, men det finns nog där i bakhuvudet någonstans.
Om man har sett något avsnitt av "Djursjukhuset" på 1:an, så ser man ju att de är ganska så medvetna om riskerna och säkerheten med djuren där på kolmården.

Jag ser denna olyckan som en arbetsplatsolycka, det händer dödsolyckor på flera arbeten i sverige flera gånger om året. Men just för att det är en varg som har gjort det så blir det förstorat till max. SÅKLART.
Bara för att en varg attackerar så borde den dödas och helst förbjudas helt i hela sverige. Men om man krockar med en lastbil i tjänst så låter man ju den fortsätta rulla? Borde mnan inte förbjuda alla lastbilar då också?
Finns hundra exempel till på vad som man borde förbjuda i samband med arbetsplatsolyckor..
MEN det som jag tycker är dåligt i denna situationen är det inte fanns någon som helst bevakning när kvinnan var i inhängnaden själv. Det är en stor brist på säkerheten. Man borde ha överbevakningskamera eller ha någon som står och bevakar allt utifrån. En walkietalkie kan ju inte göra allt för mycket i en attack.
Men, det är ju all personal medveten om nu, så det är ju ingen idé att jag predikar om det mer.

Jag tycker det idiotiskt att halva svenska befolkningen vill avliva alla vargarna i detta hägnet pga av detta. Jag antar att det är alfahanen alt. honan som har gjort utfallet till att börja med eftersom det är dom som står för jakten vanligtvis i en vildflock, men man kan inte bara ta bort dom sådär för då blir det extremt oroligt och problematiskt i flocken. Något jag däremot tycker är att man ska sluta ta emot besökare till dessa vargar, någonsin.
Det är skillnad på en vild vargflock och en vargflock som har blivit präglade på människor. En vild varg är rädd för människan och är skygg. För en människopräglad varg försvinner denna rädsla och i vissa fall ser dom människan som en slags varg.
Har flocken haft en såkallad "dålig" dag eller om det har vart oroligheter i flocken en längre tid, så borde man se ett utfall som ett faktum.

Jag har haft närkontakt med varg på kolmården en gång och det var absolut en av höjdpunkterna i mitt liv! Det var helt fantastiskt! Det är som att träffa på en förvildad jättehund. För dom är verkligen stora och grova och helt oförsiktiga. Och Deras kroppsspråk är så tydligt, hundars kroppsspråk är mycket svårare att läsa av.
Jag åkte ju dit på studieresa med klassen för att vi läste en etologikurs i samband med detta besöket, så att besöka vargarna var något vi gjorde mest i utbildningssyfte (fast jag tyckte det var det roligaste jag gjorde i under hela min skoltid).
Jag tror inte det är samma flock som vi besökte som gjorde denna attacken men iallafall..

Vi fick besöka vargarna i smågrupper i en halvtimme var. Och när vi först kom in i inhängnaden så sa djurskötaren att vi alla skulle ställa oss mot varsin sten eller träd för om vargarna vill hoppa upp och hälsa på oss så orkar vi aldrig att stå kvar på samma ställe. Och faller man till marken så kan dom se det som att man är underlägsen och kanske till och med är en svag individ, då kan de lätt ta en till ens "leksak". Först var de lite skygga men sen så var de bara rätt på och nosade och buffade på oss alla. En i min grupp var lite rädd (kan tillägga att hon var väldigt speciell av sig och man behövde alltid säga till henne 3 gånger extra för att hon skulle fatta något) och det kände ju vargarna med en gång så de hoppade och nosade och buffade på en henne och eftersom hon inte hade lyssnat och lutat sig mot någon så föll hon till marken. Hon tyckte det var jätteobehagligt och såg det som att de var aggresiva mot henne, men vi andra såg att det inte alls var så. De kände ju bara att hon var svag så att säga och då är det klart att de gav sig på henne. Mig hälsade de lite på men sen sket dom i mig ganska så snabbt.

Det jag vill ha sagt om detta är att alla som håller på och bölar för AB är okunniga i det här med kroppsspråk av varg. Arne weise böla ju som fan om det. MEN COME ON, han är fan hur gammal och svag som helst, klart dom hoppade på honom.!? Samma sak med den där tjejen som de hade hoppat och naffsat på, antagligen så var hon rädd och obekväm med det där mötet och det kände ju vargarna av direkt, så då går de på henne. Precis som de gjorde med min klasskompis som var rädd.
Dessutom får man inte ha på sig kläder som luktar annat djur tex hund, det kan trigga igång dom också som ni förstår.

Jag vill inte försvara vargarns beteende mot sin skötare, då det verkar ha kommit helt från ingenstans. Men som sagt, vargar är vilda och inte domesticerade som en hund är tex. Dessa vargar är bara präglade på människor vilket gör dom farligare egentligen eftersom dom blir orädda för människan.
Sluta bara upp med närkontakt med varg på kolmården och skaffa bättre säkerhet för djurvårdarna. Och om dom bestämmer sig för att fortsätta med närkontakten, låt bara folk som verkligen VILL träffa varg göra det, och släpp inte in rädda eller helt okunniga männsikor hos dem.

Och en sak till att tänka på.Vilda vargar i naturen går inte till attack mot människor eftersom de är för skygga för det. Visst går de på hundar och boskap men de gör björn med. Och det beror på att skogen försvinner allt mer och då försvinner deras föda, vilket medför att de söker sig inåt samhället för att hitta mat.
Ska vi ta bort alla vilda och farliga djur bara för att de följer sina naturliga instinkter?!
Ja men då får vi väl börja med alla djur som finns på savannen i afrika då :)

Midas hette denna sötnosen. Han var väldigt underlägsen i flocken och sååå kelig :)
 
Det "lilla" tassavtrycket på mitt ben :)
 
SÅ FINA!

Kommentarer
Postat av: Sanna & Duchess

Bra skrivet Emma!

Svar: Tack Sanna! :)
emma.

2012-06-21 @ 19:35:50
URL: http://sannnnnnnna.blogg.se
Postat av: Aaron

The grey wolf was on the endangered list in Wisconsin, then there was much effort to protect it and now there has been a big recovery. The school mascot nickname here are the Wolves of Algoma, the native Americans called the area 'Ahnapee'= land of the wolves, and I live in a house where the previous owner published a book about it called 'the land of the great grey wolf'. I've never seen them personally in the wild and I'm happy that they are thriving again. It is difficult when humans and wildlife clash, it's good if there is not an overreaction to just one incident, and you wrote well about the behavior and imprinting that occurs.

2012-07-01 @ 09:13:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0