höstmuffins,

För några veckor sedan så gjorde jag några muffins som blev helt kalasgoda! Jag kom på receptet genom att ta det jag hade hemma i skafferiet, och som sagt det blev en lyckad kombo!
Eftersom jag är så snäll så tänker jag dela med mig av detta receptet :)
Jag kallar dom kort & gott för;
 
Höstmuffins
3 dl socker
2 ägg
5 dl vetemjöl
1 dl turkisk yoghurt
2-3 små rivna äpplen
1 tsk kanel
1 msk mortlad kardemumma
1 tsk vaniljsocker
1tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
50gr smör/margarin
Nougat
 
Vispa ägg & socker riktigt pösigt i en stor bunke.
Därefter rör du ihop yoghurt,kanelen, kardemumman, äpplena, bikarbonaten, bakpulvret och vaniljsockret i en annan bunke.
Blanda ner yoghurt blandningen i sockersmeten och tillsätt mjölet försiktigt, därefter häller du i det smälta smöret.
Klicka i smeten i formar (använd en muffinsplåt om du har och ta gärna formar med lite hårdare papp).
Grädda i ugnen i 220 gr i ca 20 min. Smält nougaten över vattenbad under tiden muffinsarna är ugnen och bred sedan på den när de har svalnat lite. Ställ in dem i kylen så de får svalna ytterligare.
Och om du klarar av att låta dem stå i kylen över natten så får du extra goda muffins till dagen efter då smakerna kommer fram ännu mer :)
 
Hade dessvärre inga bilder av muffinsarna på datorn, så får bli den här istället då jag trots allt har använt lite av höstens fina färger :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0