ang dagis & skolfoton,

Tycker det är så töntigt med all den här uppmärksamheten om att fotografer frågar om de får retuschera dagis & skolfoton.

Idag var fotografen på Lucas förskola och tog kort, både enskilt och på avdelningarna.
Självklart så blev ju Lucas jäääätte snorig & förkyld i torsdags och det har hängt i sig sedan dess. Idag har det liksom runnit som en kran av grönt snor ur hans lilla näsa.
Så jag är säker på att han hade torkat snor eller att det rann när de tog kort på honom.
Och det vill ju inte jag ha på bild? För helt seriöst, vem vill ha det egentligen? Jag vill iaf inte ha det på en bild som jag ska betala dyra pengar för. Så om han var snorig eller hade matrester på bilden så hoppas jag att de retuscherar bort det. Nu kanske ni tycker att jag låter sjukt pretto, men så är inte fallet.
Jag tycker det är jättecharmigt med bilder på barn när de har ätit själva och har mat i hela ansiktet eller nyser och får världens snorbubbla osv, men det är gulligt i hemmamiljö inte på ett dagisfoto..

Så det tycker jag är ok att de tar bort, snor, matrester och typ smuts liksom, för det har ju inget med barnet att göra i sig. Men ett ärr från en gomspaltsoperation, fräknar eller ett stort födelsemärke på kinden eller dylikt ska de ju självklart låta bli att retuschera , för det har ju med barnets utseende att göra. Och att ta bort det är kränkande.

Men annars..är det bara löjligt med all den uppståndelsen!
För come on alla moralföräldrar, vill ni verkligen skylta med ett porträttfoto på ert barn som har fullt av grönt snor på kinden?!
Tror inte det va?

För det vill iallafall inte jag, och jag vill inte se en bild på någon annans snoriga barn för den delen heller och behöva ljuga att bilden är fin..

Tack för mig!


snorig unge innan läggdags! :)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0