baknojja,

Igår kväll hade jag lite baknojja. Bara sådär pangbums fick jag det.
Slutade upp med att jag hade gjort två olika sorters biscotti eller ja, för att vara helt korrekt, cantuccini som det egentligen heter. Så himla gott att ha till kaffet tycker jag! Gjorde en sort med mörkchoklad och valnötter och en med kokos & valnötter.
Och sen gjorde jag även en sats med chocolate chip cookies.
Har letat som en dåre efter ett bra recept på dessa underbaringar, vill ha dom sådär härligt sega som man får dom på café eller typ subway ni vet?
Dom man oftast gör hemma blir för hårda enligt mig :/
MEN så hittade jag äntligen ett jättebra recept! Lätt var det också!
Dock blev första plåten bränd innan jag förstod att gräddningstiden var fel i receptet, iallafall i min ugn :)
Och eftersom jag är så snäll så tänker jag dela med mig av detta super recept som jag hittade!


The ultimate chocolate chip cookies
Ingredienser

175 g avsvalnat smält smör
2 1/2 dl farinsocker
1 dl strösocker
1 ägg
1 äggula
5 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
ca 200 - 250 g mörk choklad (60–70 % kakao) (Eftersom att jag inte gillar mörk choklad så körde jag på ljus. Hade 200gr ljus choklad och 50 gr nötkärnor. Perfekt kombo enligt mig)

Gör så här:

1. Värm ugnen till 175 grader.

2. Vispa smör, farinsocker och strösocker poröst. Vispa i ägget och äggulan.

3. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten. Hacka chokladen grovt och rör ner även den.

4. Blanda till en deg.

5. Klicka ut degen på en plåt, smord eller med bakplåtspapper.

6. Grädda i ca 17 minuter. ( Jag brände som sagt första plåten, för 17 min var alldeles för länge i min ugn. Tog ut dom andra plåtarna när smeten precis hade smält ner till en rund kaka och fått pyttelite färg. Då blev dom perfekta, sådär sega!)

7. Låt kakorna svalna något på plåten och lägg sedan över dem på ett galler (om ni har ett, för det har inte jag, ha!) för att kallna helt.

Receptet lånade jag från recept.nu :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0