dagis,

God kväll! :)

Johan sitter och tittar på hockey, men jag känner inte att jag har nerver till det ikväll (börjar bli som min mamma), så jag valde att uggla framför datorn en sväng..

I går var vi och hälsade på Lucas blivande dagis och det känns faktiskt...Bra!
Det finns endast två avdelningar på denna förskolan och Lucas ska gå på "tvåan", den avdelning som håller till på ovanvåningen av huset. Dom kör på max 15 barn till 3 fröknar (vilket jag tycker är helt ok, känns tryggt med 1 fröken på 5 barn) och dom kör även på blandade åldrar. Dom har alltså ingen liten och stor avdelning så att säga.
Först tyckte jag det kändes sådär när dom berättade det, vill liksom att dom ska förstå behoven för en sådan liten kille som Lucas trots allt är. Men när vi var där och kollade så fick ju Lucas strosa runt fritt och kika in alla grejer och då intresserade sig genast en äldre kille för honom. Han hjälpte Lucas och visade hur olika leksaker fungerade och sådär, så sött! Så nu har jag ändrat min åsikt och tror faktiskt det kan vara nyttigt att vara blandade åldrar, tror Lucas kommer lära sig otroligt mycket fortare eftersom han är en liten härmapa ibland :)
Dom låter även de små barnen sova ute i vagnar ute på gården när dom har rast efter maten (undrar hur det kommer att gå med den vilan egentligen, haha!?)
Själva stället var ganska så slitet och det var små lokaler, men det är nog inget barnen reflekterar över direkt, utan mer något som jag inte gillade riktigt.
Men något som däremot kändes riktigt bra, var när den tredje fröknen började jobba. Hon började prata med Lucas direkt och sen när hon hade hängt av sig så gick Lucas bara fram till henne med en gång, kröp upp i hennes famn och bara kramade henne. Hon blir nog hans favvofröken :) (märktes att dom andra barnen gillade henne väldigt mycket med, så hon är nog en stor favorit på det stället).
Vi var bara där en halvtimme ungefär och kollade in dagiset och pratade med fröknarna, men det lugnade iallafall ner mitt oroliga mammahjärta en aning.
Nu har jag inte direkt ångest över inskolningen längre :)

Idag har vi inte alls gjort något intressant direkt. Jag har vart as seg efter en jobbig natt med lilleman, han vaknade vid 03 och höll sig vaken till 05 cirka innan han tillslut somnade om för att sen vakna igen vid 06.30.
Så ja, jag har vart ganska så seg idag. Och Lucas hgar vart på tjurhumör. Skit-gnällig verkligen.
I eftermiddags åkte vi iallafall ut till skedala och promenerade i skogen i någon timme. Var lite kallt, men super skönt ändå! Härligt att få se lite skog och sjö igen! Harry var verkligen i extas, badade och sprang runt som aldrig förr :)
Och sen ikväll gjorde Johan pannkakor till kvällsmat, gotttttt! :)


Bilder från promenixen på ön idag.

- Lucas, nu sitter du snällt kvar där tills jag kommer fram igen så mamma kan ta kort på dig och den stora stubben.
- Okej..
10000 bilder senare....

- Kolla in min pinne mamma!
- Älskling! Är du färdig nångång? Tittut!?
Haha, älskar Johan på denna bilden! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0