ett år sedan,

Jag minns exakt vad jag gjorde för ett år sedan. Eller rättare sagt jag minns vad jag gjorde hela dagen och hur den slutade :)

Johan hade inte vart hemma på 11 dagar, det var ju då han pluggade till officer, men han kom hem torsdagskvällen den 19:e maj.
På fredagen den 20:e maj vaknade jag tidigt som vanligt eftersom bebisen sparkade på blåsan. Gick upp och skvätte innan Johan tvingade ner mig i sängen igen för en sovmorgon (tack gode gud för att jag tog den).
Därefter åt vi frukost på vår balkong innan vi bestämde oss för att åka in till Huskvarna och gå på vårmarknaden där. Vi lämnade av Harry hos las peras innan vi åkte in till HVA för lite marknad.
Det var apvarmt och jag svettades typ ihjäl! Johan köpte en plånbok till sig och en näspiercing till mig, och en munk till mig också, haha! ;)
När vi hade strosat runt tillräckligt åkte vi vidare till Ikea för lite lunch. Hälsade på gamla jobbarkompisarna och pratade mest om när det var bf, vilket det var den 21:a, alltså dagen efter.
Åt deras goda kycklingfilé med pommes, bea och ratta! Och eftersom jag var världens matvrak så blev jag knappt mätt på den bamseladdningen! Så därför bestämde vi oss för att åka hem till Carro för en kopp fika där.
Satt på hennes balle och fikade och tjötade. Carrp frågade hela tiden om det inte tryckte på i magen, om jag inte kände av att det var dags snart. Men näe, det gjorde jag inte.
Hade bara mer sammandragningar men annars kändes allt som vanligt. Lite mer svullet kanske, men det berodde nog på värmen ;)
Därefter åkte vi hem till Mullsjö igen, åkte inom godisfabriken och köpte världens gottepåse med 100kg choklad och lakrids i, innan vi åkte hem till familjen. Tog en liten fika där innan vi tog med oss Harry hem till oss.
JOhan satte sig i vardagsrummet för att plugga och jag la mig i sängen med godispåsen och laptopen för att kolla på Tre kronor. Jag hann vräka i mig godis, slappna av och se 15 minuter av ett avsnitt innan jag hörde världens PLOFF/KNÄCK inuti mig och sen kände jag bara hur det började forsa ljummet vatten mellan bena på mig.
WOW, det är nu det händer hann jag att tänka innna jag ropade på Johan. Hann även att kolla på klockan och såg att den var exakt 18.00.

- JOHAAAAAAAAN, mitt VATTEN HAR GÅTT!!!!
- Mjaaa, visst.... sa han ifrån vardagsrummet.
- MEN JOOOOO! skrek jag tillbaka.

Johan kom trots allt inrusande i sovrummet fast att han trodde jag ljög för honom
- Res dig upp så får jag se då?
- Men det kan jag ju inte, det bara forsar ju vatten för fan!! Känn här !
Han insåg ganska så snabbt att jag inte ljög ;)

Jag reste mig upp ur sängen och sen hoppade jag in på toan med benen ihop slingrade eftertsom jag inte ville ha vatten på hela golvet och precis när jag satte mig på toan såg jag att slemproppen gick. Fräschade till mig och sen ringade jag in till förlossningen medan Johan fick ringa till mina föräldrar.
Jag hade inga värkar, men dom sa att jag skulle komma in ändå. Och eftersom bb-väskan redan var packad så kunde vi åka in direkt med ett stop hos familjen för att droppa av Harry.
Och när vi gjorde det så kom den första värken, klockan 18.30 exakt.
Påväg in så började värkarna göra sig mer påtagliga och kom var 5:e - 7:e minut cirka.


Inne på förlossningen gjorde dom ett ctg på mig och eftersom mitt vatten hade gått och att mina värkar redan var så regelbundna så skrev dom in mig. Så vid 19 var vi där, och vid 19.30 skrev dom in mig och visade oss vårt förlossningsrum och sen efter det fick jag gå och äta kvällsmat och Johan fick åka till donken och göra detsamma. Jag var så avis på JOhan för min kvällsmat bestod av torra mackor och fil & flingor. Så jag satt där i en soffa i sällskapsrummet framför tv:n helt ensam och kollade på let's dance och försökte tvinga i mig de torraste mackorna genom tiderna i mellan alla värkar. Efter en halvtimme pallade jag inte mer utan slängde resten och gick tillbaka till mitt rum där redan Johan väntade och då var klockan 20.
Sen så gick jag och sket (ville ínte bajja i sängen på mitt barn) och det ska jag säga er var asss jobbigt, försök att skita samtidigt som du får en värk och har en sköterska som bankar på dörren och frågar hur det går, haha!
Men efter en stund så gick de iallafall, eller ja jag fick ut de ;)
Sen så satt jag mest på pilatesbollen, höll i johans byxor samtidigt som jag räknade hur många varv jag kunde snurra på bollen på 1 värk. Var tvungen att ha nått och tänka på liksom.
Vid 22.00 var det personalbyte och då kollade dom mig (var öppen 3 cm) och sen fick jag lustgas. Tyckte inte alls om det först utan blev så sjukt illamående och kräktes i en påse (som johan fick tömma sen, haha)
Vid elva sen så bad jag om EDA (=ryggmärgsbedövningen), jag hade 7 värkar på 10 minuter och varje värk höll i sig i minst 1 minut, så jag hade liksom bara 3 minuter att slappna av och andas på.
Och eftersom jag gick på blodförtunnande sprutor behövde jag ta eda;n lite tidigare så det ska kunna ha någon inverkan. Dom sökte narkosläkaren som tog 100 år på sig innan han kom, sen när han väl kom skulle han stå och berätta om alla bieffekter som man kan få osv, jag brydde mig inte ett skit utan bara nickade och gnydde i mellan alla värkarna. Sen när han skulle sätta den så misslyckades han på både första och andra försöket och sen fick han ett larm och sprang därifrån och sen kom han tillbaka och satte den på tredje försöket iallafall! Och vid andra försöket (ca klockan 00) tyckte jag att det började trycka på så då fick dom kolla mig och då var jag öppen 10 cm, alltså på 2 timmar hade jag öppnat mig 7 cm!
Tog typ 15 minuter innan den malande smärtan i rygg & mage försvann och jag kunde andas! Så vid 1 tiden hade jag alltså fått sprutan och då var jag redan öppen tio centimeter och mina krystvärkar började etablera sig, så egentligen hade jag inte behövt den. Men gud vad skönt det var att bara kunde andas och sen när det tryckte på så behövde jag bara andas lite lustgas.
Jag låg och pratade en massa med mina sköterskor och hade det faktiskt..TREVLIGT!
Men sen efter någon timme så orkade jag inte hålla emot mer utan frågade om det var okej att krysta.
Vilket det var. Så efter en första rejäl kryst efter två tiden så kom hela Lucas ut på en gång! Så klockan 02.20 den 21 maj var min underbara son född!

Jag var så glad när jag hörde honom skrika och när jag fick upp honom på bröstet, vilken sjuk känsla! Helt obeskrivlig! MEN, fyfan vad matt och trött jag var och helskotta vad ont jag hade i muffen!
Så efter lite stygn i murren, och lite pyssel med lucas så kom dom in med dom godaste mackorna jag någonsin har ätit! Var hungrig som en varg så åt upp Johans mackor med, haha :)

Sen så rullade tiden och dagarna på och nu sitter jag här ett år senare trött och lite utmattad efter min sons första födelsedagskalas och tänker tillbaka på hur fort ett år kan gå. Samt hur fort man glömmer bort allt ont och dåligt sålänge det bara för någonting gott med sig :)

Inatt blir alltså Lucas 1 år och efter släktkalas både igår och idag så ska lilla familjen fira detta själva imorgon på badhuset eller stadsbondgården eftersom Lucas älskar både att bada och att kolla på djur. Han får bestämma! ;)



Nykläckt kille<3


Några timmar gammal :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0