elephants in h-town,

Sicken underbar dag vi har haft idag!
Helt fantastiskt varmt och fint, sverige när det är som bäst! :)

Jag och Lucas har underhållt oss med lite av varje idag, vi har inte haft en tråkig stund knappt!
Mysigast var dock när vi låg på vår picknickfilt i parken, fikade och mös som bara den (det är såna här dagar man uppskattar att vara mammaledig).

Nu ikväll efter maten när vi gick vår vanliga kvällspromenix med harry så gick vi ner till lekparken i hamnen så lilleman fick busa av sig innan läggdags. Sen när vi skulle gå vidare så stötte vi på 3 elefanter bara sådär! Haha. Det är cirkus på g i stan och så stod alla djuren ute och käkade, men vad paffa vi blev! Lucas blev helt stum av dom stora elefanterna, kamelerna och dom vackra hästarna som stod där :)
Jag vet att Johan är lite sugen på att ta med Lucas på cirkus men jag är fortfarande otroligt tveksam till detta för jag är fortfarande väääldigt skeptisk till hela den där grejen med att ha vilda djur på cirkus.
Jag menar inte att personalen inte sköter hand om sina djur, tvärtom! Djuren är ju deras levebröd!
Men jag tänker rent etologiskt. En elefant ska inte fraktas i lastbil hit och dit en hel dag för att sen få stå i någon sunkig hage och käka hö direkt från marken. En elefant behöver stimulation och aktivering!
Visst att dom tränar dom, men dom behöver lite mer än så. En elefant i det vilda tillbringar ca 18 timmar om dagen åt att leta föda, en tam elefant får sin mat mitt framför ögonen och äter upp det på en timme. Vad ska den göra dom resterande 17 timmarna förutom träning och lite sömn?
Jag är inte någon etolog på något sätt och vis, men när jag gick på gymnasiet och läste en djurparkskurs så gjorde vi flera studiebesök på både Borås djurpark och Kolmården och då fick vi lära oss så himla mycket från personalen så det är därför jag vet lite om detta. En elefant i fångenskap utvecklar väldigt lätt ett sterotypsikt beteende om den inte får utlopp för sina behov och kan i andra fall bli aggresiv.
Hästar och hundar på cirkus har jag inget emot. Dom tränas, rids och får pälsen fixad och tycker att det är så himla kul. Det är inte lika naturligt att rida en elefant som en häst eller att klicka en hund som en elefant.
Fan, nu börjar den bittra djuraktivisten i mig vakna. Bäst att sluta!
Jag har egentligen ingen som helst aning om hur vilda djur mår på cirkus, så jag har väl ingen rätt att spekulera i det. Men om jag fick välja om vilda djur skulle på bo zoo eller cirkus så blir det såklart zoo, där dom får vara så "naturliga" som möjligt (med undantag från phuket zoo, värsta djurparken jag har vart på).
Och jag som bara skulle skriva att vi kanske ska gå på cirkus men jag är tveksam pga av djurhållningen och clownerna! Fy fan för clowner säger jag bara, haha! :)
Annars har jag gått på cirkus flera gånger när jag var liten och jag tyckte det var jättekul med undantag för clownerna och det var dessutom innan jag riktigt hade koll på det där om djurhållning ;)

Men de var kul att träffa elefanter på kvällspromenixen iallafall! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0