havrekakor,

Glömde skriva receptet på Havrekakorna jag gjorde igår. Dom är skiiitsmidiga att baka, och jättegoda!

Ta och blanda ihop:
200
g
smör - rumstempererat
1 ½ dl strösocker
½ dl farinsocker ( kan uteslutas, ta mer stösocker isf)
1 krm salt
6 dl havregryn
3 dl vetemjöl
50 - 100 g choklad

Sätt ugnen på ca 180 grader och sen rör du samman alla de torra ingredienserna.
Därefter slänger du i smöret och knodar ihop det till en deg.
Rulla ut degen och skär små bitar som du rullar till små bollar, lägg bollarna på en plåt och tryck till dom med fingret eller en gaffel. Grädda bollarna i ugnen i ca 12 minuter.
Medan kakorna svalnar av så kan du sätta på en vattenbad och smälta lite choklad som du sedan kan doppa dina kakor i. Jag hade lite mörk & ljus choklad som jag blandade, men nästa gång ska jag ta nougat, vilket jag tror kommer bli ännu godare! :)


Dom få kakorna som är kvar i burken efter att Johan har vart där och nallat! :)
(och ja, det är lite spillt på dom här och där)


Kommentarer
Postat av: Dom kallar henne Tess

Dom var supergoda! =) Tänkte fråga dig om receptet, men nu är det bara till att baka. Tack för idag! =)

2011-10-20 @ 22:14:22
URL: http://blindfold.blogg.se/
Postat av: Ericaa

Lätta? In my ass. Trillade ju förfan ihop när man skulle göra deghelvetet. Jävla skitkakor

2011-10-28 @ 13:12:35
URL: http://ericaaxell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0