10 tuber blod fattigare,

Hade tid på vårdcentralen vid nio idag. Åkte dit och var där cirka 10 minuter tidigare. Jag är en människa som alltid måste komma i tid, annars får jag damp i kroppen. Får iallafall gå in arton minuter över nio till ett undersökningsrum. Det tar ytterligare fem minuter innan farbror doktorn kommer in och hälsar glatt.
Han undersöker mina leder lite lätt och sen pratar vi om mina besvär. Han tror jag är för ung för att reumatism, men när jag berättar att min storasyster fick det i ung ålder och att även min faster har allvarlig form av det så blir han ju lite mer intresserad. Vi bestämmer att jag ska utredas för det, eller försöka iallafall. Om jag nu har det så har jag så mild form av det och kommer förmodligen behöva vänta ett par år så det blir mer allvarligt innan dom gör nått åt det. OKEJ!?
Sen säger han att han tycker att jag ska komma in när jag har ont i lederna och är svullen, jag berättar snällt att jag ringde för mer än en månad sedan när jag knappt kunde röra mina fingrar,handleder eller fötter och fick inte tid förens idag.
Han svarar att det kan vara så, och att det är tråkigt att det har hunnit gå över tills nu. Men att jag ska ringa nästa gång jag får ont så han kan undersöka mig då. Han frågar sedan vad jag brukar ta för värktabletter mot min värk och jag säger att jag inte tar något eftersom varken iprén eller alvedon hjälper.
Men han skriver iallafall ut ett recept på pronaxén, som är lite starkare än iprén. Och säger att när jag har värk så ska jag ta en tablett på morgon och en på kvällen och om inte det hjälper så ska jag ta två tabletter på morgon och två tabletter på kvällen osv, för det är ju antiinflamatoriska tabletter så dom ska ju hjälpa anser han.
Innan han tackar för sig säger han att han kommer att höra av sig via brev när provsvaren kommit och kommer då besluta om jag kommer att behöva röntga mina leder, dock tror han de är onödigt eftersom de förmodligen inte kommer synas nått eftersom man måste ha haft inflamationen i några år innan de syns. Sen får jag gå och sätta mig i väntrummet igen och vänta på att få ta blodprov.

Inne hos doktorn tog det max en kvart förövrigt.
Sen får jag sitta där i väntrummet och lyssna på den dåliga jävla hissmusiken dom spelar. Och jag brukar inte ha nått emot hissmusik, för de kan vara lite soft att lyssna på. Men dom spelade fan samma låt om och om och om igen och dessutom sööög den balle. Man blev mer stressad än lugn av den.
Jag får sitta i väntrummet och lyssna på gamlingar som pratar om sina krämpor och ålders åkommor och samtidigt läsa flera månaders gamla nummer av Allas och Ica kuriren. Kul!?
Slutligen efter 20 minuter i väntrummet får jag gå in och ta dom jävla blodproverna. Får fan lämna hur många tuber som helst och dessutom lämna urinprov, vilket jag inte förstår vad dom ska ha det till.
När proverna är klara så klistrar sjuksköterskan på en tejpbit över min åder och säger tack och ajdö.

Så nu vet ni vad jag gjorde en och en halv timme på vårdcentralen. Det tog max en halvtimme sammanlagt hos doktorn och där man tar blodproverna. Så alltså gick en hel timme åt att vänta på ingenting och det var fan inte ens mycket folk där!?
Skärpning alla vårdcentraler! Se till att bli bättre med väntetiderna, införskaffa nyare och flera olika tidningar som passar alla åldrar och kön, spela bättre musik i väntrummen, fixa fram bättre plåster/tejpbitar som inte skaver och sitter som karlssonsklister när man ska dra bort dom (tänk på oss med håriga armar?) och sist men inte minst ta alla patienter mer seriöst och framför allt visa dem mer respekt oavsett vilken orask dom är där av!

Så nu fick jag sagt vad jag hade på hjärtat.
Nu ska jag sminka mig och sen åka in till stan och gå på rehab med Harry boy!

/ emma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0