Småhundar är också hundar!

Jag satt här och diskuterade hundar med en gammal vän,småhundar speciellt då.
Jag själv kollar runt på nya tänkabara hundar och jag är ute efter en liten denna gången(om jag nu ska köpa någon).

Men iallafall. Jag själv har ju min egna hund Balder som är en snart 2 årig blandras mellan Border Collie/ Golden och sen har vi även en liten Chihuahua/papillon kille på snart 1 år. Så med andra ord har vi en stor (Balder väger 25 kg )och en liten hund (Dino väger liter mer än 2,5 kg) hemma. Så vi vet hur det är att leva med en liten hund och vad dess behov är.Vi rastar våra hundar minst 4 gånger per dag och då är 2 av svängarna lite längre än vad de andra 2 är. 

Meeen det jag vill komma till!
Det känns som om många människor som köper småhundar vägrar ju nästan insé att dom är som vilken hund som helst och har behov också och då syftar jag faktiskt mest på unga kvinnor.Småhundar som tillexempel Chihuahuaor har rätt till långa skogspromenader precis som vilken annan stor hund som helst! Och ni som nu läser detta och kanske tänker för er själva - "Meeen, dom är så små, dom orkar inte!"
DET gör dom visst! Våran Dino kan hur lätt som helst gå 1 mil, och det ska tilläggas att han har hjärtproblem men det hindrar honom ändå inte.. Så som sagt, småhundar orkar visst gå långt. Eller dom orkar iallafall gå - dom har fått 4 ben som alla andra, så dom klarar sig nere på marken.
Jag tycker det är så jävla fel med sånna som går runt med sina småhundar i väskor, visst är dom valpar så förstår jag, för då orkar dom faktiskt inte och det är inte bra för dom heller att gå för långt.
Men annars - vad fan det är hundar, dom behöver motion!
För annars är det väldigt lätt att hunden får ett eller annat problem. Tillexempel om hunden skäller mycket,skakar hela tiden eller får andra fix ideér för sig helt enkel. Onormala beteenden bottnar oftast i att hunden är understimulerad.

Det jag vill säga är ; Rasta era hundar, dom är inga små glasdockor som bara är till för att visas upp.
Dom är ett djur som behöver disciplin,motion och kärlek - de tre grundpelarna..

Detta inlägget blev rätt luddigt för jag är trött och orkar inte skriva - men jag antar att ni fattar vad jag vill ha sagt ?!


                                                                                                                                       
Dino skulle bli ett redigt monster utan sina dagliga promenader
kan jag säga er..


Mysis i sängen :)


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Det du skrev var faktiskt väldigt bra skrivet och du har så rätt så! =)

2009-01-06 @ 23:49:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0